تبلیغات
 ღ نـــمــــاز در قرآنـــــ ღ - تفسیر و پیام آیات نماز در قرآن - 2

تفسیر و پیام آیات نماز در قرآن - 2

 نماز موهبتی الهی

وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إیتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدین‏

 و آنان را پیشوایانی قرار دادیم كه به دستور ما هدایت می‌كنند و به آنان وحی فرستادیم تا كارهای نیك انجام دهند و نماز را 

برپا دارند و زكات بدهند و آنان همگی عبادت كننده ما بودند.(انبیاء،73)

سومین و چهارمین موهبت و ویژگی آنها این است كه ما به آنها انجام كار خیر را وحی كردیم، و همچنین برپا داشتن نماز و 

ادای زكات.

این وحی می‌تواند وحی تشریعی بوده باشد یعنی ما انواع كارهای خیر و ادای نماز و اعطای زكات را در برنامه‌های دینی آنها 

گنجانیدیم و نیز می‌تواند وحی تكوینی باشد یعنی به آنها توفیق و توان جاذبه‌ معنوی برای انجام این امور بخشیدیم.

البته هیچ یك از این امور جنبه اجباری و اضطراری ندارد بلكه تنها آمادگیها و زمینه‌ها است كه بدون اراده و خواست خود آنها 

هرگز به نتیجه نمی‌رسد.

ذكر اقامه صلوه و اداء زكات بعد از فعل خیر است؛ به خاطر اهمیت این دو برنامه است كه نخست بطور عام در جمله (وَ 

أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ) بعد به طور خاص بیان شده است.[1]

فعل خیرات را كه از انواع عبادات (نماز و زكات) است وحی كردیم.[2]

در تفسیر مجمع البیان آمده: ابن عباس گوید: یعنی برنامه‌های نبوّت و به‌پا داشتن نماز و ادای زكات را به آنها وحی كردیم.[3]

انجام كارهای نیك و نماز و زكات را به آنان وحی كردیم.

صاحب المیزان می‌گوید: ائمه موید به روح القدس، ‌و روح الطهاره و موید به قوتی ربانی هستند كه ایشان را به فعل خیرات و 
اقامه نماز و دادن زكات (انفاق مالی مخصوص بهر شریعتی) دعوت می‌كند.

پیام‏ها:      [4]

1-امامت نیز همچون نبوت، باید با انتخاب خداوند باشد. «جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً»

2-پیامبران بزرگ علاوه بر مقام رسالت (رساندن پیام وحى)، امامت و رهبرى جامعه را نیز بر عهده داشته‏اند. «جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً»

3-اگر امامت با زور و قلدرى بدست آید، دعوت به دوزخ است «أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ»، امّا اگر خداوند آن را عنایت فرمود، 

مبارك و در مسیر حقّ خواهد بود. «جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا»

4-هدایت كردن انبیا، نه از پیش خود و سلیقه شخصى است، «ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏»  بلكه با فرمان خداست. «یَهْدُونَ بِأَمْرِنا»

5-توجّه به انجام كارهاى خیر، از الطاف ویژه الهى است. «أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ»

6-نماز و زكات در میان كارهاى خیر، جایگاه ویژه‏اى دارند. «فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِیتاءَ الزَّكاةِ»

7-نماز و زكات، دو ركن اساسى در همه ادیان بوده است. «إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِیتاءَ الزَّكاةِ»

8-بدون نماز و زكات، انسان به درجه بندگى خدا نمى‏رسد. «إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِیتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدِینَ»

9- رهبران الهى، بندگان مخلص خدا هستند. «كانُوا لَنا عابِدِینَ»

10-نعمت‏هاى الهى، ما را از بندگى خدا غافل نسازد. «وَهَبْنا لَهُ ... كانُوا لَنا عابِدِینَ» (انبیا با اینكه به مقام رهبرى «جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً» 

نائل آمدند، امّا با این وجود، باز بنده‏ى خدا هستند. «وَ كانُوا لَنا عابِدِینَ»

11-دین از سیاست جدا نیست. «جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا ... كانُوا لَنا عابِدِینَ»

12-رهبر باید به آنچه هدایت مى‏كند، عامل باشد. «أَئِمَّةً یَهْدُونَ ... كانُوا لَنا عابِدِینَ

 

پی نوشت:

[1] . تفسیر نمونه، ج 13، ص 456.

[2] . روض الجنان، ج 13، ص 249.

[3] . مجمع البیان، ج 7 ـ 8 ص 88.

[4].تفسیر نور، ج‏7، ص:476و  477

دنبالک ها: منبع،  

تاریخ : پنجشنبه 9 دی 1395 | 06:03 ب.ظ | نویسنده : F.Tohidian | نظرات

  • paper | کورالین | آریس باکس