تبلیغات
 ღ نـــمــــاز در قرآنـــــ ღ - نماز و تقوای الهی

نماز و تقوای الهی



خداوند در آیه 153 سوره بقره چنین می فرمایند :

 (( یا ایها الذین امنوا استعینوا بالصبر و الصلوة ))  
اى اهل ایمان ! از نماز و از صبر - که به روزه تفسیر شده است - کمک بگیرید.

 این تعبیر خیلى عجیب است! به ما مى گویند از نماز استمداد کن، از روزه استمداد کن، یعنى تو نمى دانى که این نماز چه منبع نیرویى است! این روزه چه منبع نیرویى است! اگر به شما گفتند نماز بخوانید، شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده اند و اگر گفته اند روزه بگیرید شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده اند، براى اینکه بر نفس و روح خودتان مسلط بشوید نماز بخوانید، روزه بگیرید. العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة .

هدف و کنه عبودیت، ربوبیت است و ربوبیت تسلط بر نفس را به دنبال دارد و نتیجه تسلط بر نفس نیز تقوای الهی خواهد بود. حضرت علی(ع) می فرمایند : تقوای الهی یک خاصیتش این است که انسان را از محرمات الهی نگهداری می کند. خاصیت دیگرش این است که خوف خدا را در دل انسان جاگزین می سازد.

استاد شهید مرتضی مطهری درکتاب آزادی معنوی در باب روزه و تقوا چنین می فرمیاند: (( پس ما اگر ماه رمضانى را گذراندیم، شبهاى احیایى را گذراندیم، روزه هاى متوالى را گذراندیم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس کردیم که دیگر بر شهوات خودمان بیش از پیش از ماه رمضان مسلّط هستیم، بر عصبانیت خودمان از سابق بیشتر مسلّط هستیم، بر چشم خودمان بیشتر مسلّط هستیم، بر زبان خودمان بیشتر مسلّط هستیم، بر اعضا و جوارح خودمان بیشتر مسلّط هستیم و بالاخره بر نفس خودمان بیشتر مسلط هستیم و مى توانیم جلو نفس امّاره را بگیریم، این علامت قبولى روزه ماست. اما اگر ماه رمضانى گذشت و تمام شد و حظّ ما از ماه رمضان - آن طور که پیغمبر اکرم فرمود که بعضى از مردم حظّشان از روزه فقط گرسنگى و تشنگى است - فقط این بوده که یک ماه یک گرسنگیهایى و یک تشنگیهایى کشیدیم (اغلب هم از بس که سحر و افطار مى خوریم تشنه و گرسنه هم نمى شویم ولى لااقل بد حال مى شویم )، یک بدحالى پیدا کردیم و در نتیجه این بد حالى قدرت ما بر کار کردن کمتر شد و بعد آمدیم روزه را متهم کردیم که روزه هم شد کار در دنیا؟! (آن که محصل و دانشجوست گفت من در تمام این ماه رمضان قدرت درس خواندنم کم شد و آن که اهل کار دیگرى است گفت قدرت فلان کار من کم شد، پس روزه بد چیزى است ) این علامت قبول نشدن روزه ماست ، در صورتى که اگر انسان در ماه رمضان روزه گیر واقعى باشد، اگر واقعاً به خودش گرسنگى بدهد، اگر همین طور که گفته شده است سه وعده غذا را تبدیل به دو وعده کند، یعنى قبلاً یک صبحانه و یک ناهار و یک شام مى خورد، حالا دیگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه یک صبحانه مختصر باشد، بعد هم سحر نه خیلى زیاد بر معده تحمیل کند بلکه یک غذاى متعارف بخورد، بعد احساس مى کند که هم نیروى بدنى اش بر کار افزایش پیدا کرده است و هم نیروى روحى اش بر کار خیر و هم نیروى روحى اش براى تسلط بر نفس ، این حداقل عبادت است. ))

بنابراین حداقل درجه ربوبیت، تسلط بر نفس و تقوا است و کوچکترین نتیجه نماز و روزه و اعمال عبادی در انسان اگر به نحو صحیح انجام شده باشند تقوای الهی خواهد بود.

منابع : کتاب آزادی معنوی نوشته استاد شهید مرتضی مطهری



طبقه بندی: ღ تاثیرات نماز،  ღ اهمیت نماز،  ღ نماز در قرآن، 
برچسب ها: تقوای الهی، نماز،  

تاریخ : شنبه 4 دی 1395 | 03:30 ب.ظ | نویسنده : F.Tohidian | نظرات

  • paper | کورالین | آریس باکس